RODO
Inspektorem ochrony danych w Domu Pomocy Społecznej św. Antoni w Świętochłowicach, ul. Kubiny 11 jest Pan Tomasz Piesiur, kontakt mailowy: abi@medialearning.pl
Obowiązek informacyjny
Caritas Archidiecezji Katowickiej Dom Pomocy Społecznej św. Antoni w Świętochłowicach, ul. Kubiny 11, zgodnie z art. 13 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informuje Panią/Pana, że:
-
administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Caritas Archidiecezji Katowickiej Dom Pomocy Społecznej św. Antoni w Świętochłowicach, ul. Kubiny 11,
-
Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych – abi@medialearning.pl
-
przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych jest niezbędne w związku z obowiązkiem prawnym ciążącym na administratorze – zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
-
podstawą prawną do przetwarzania danych osobowych jest ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1769 ze zm.) oraz art. 9 ust. 2 lit. h ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r., a także dane są przetwarzane w celu realizacji zadań zleconych jednostce przez podmioty uprawnione na podstawie przepisów odrębnych,
-
dane mogą być przekazywane podmiotom upoważnionym na podstawie przepisów prawa oraz podmiotom zewnętrznym zajmującym się bieżącą obsługą DPS (na podstawie podpisanej umowy powierzenia danych),
-
dane będą przechowywane przez okres niezbędny dla realizacji prawnie uzasadnionych interesów administratora, w tym do prawidłowego wykonania decyzji kierujących mieszkańców do DPS. Po spełnieniu celu, dla którego dane zostały zebrane, dane mogą być przechowywane jedynie w celach archiwalnych,
-
posiada Pani/Pan prawo do dostępu, sprostowania lub ograniczenia przetwarzania,
-
osoba przekazująca swoje dane ma prawo do wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
-
podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem ustawowym,
-
Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym nie będzie wobec nich profilowania.
Regulamin Bezpieczeństwa podczas wykonywania pracy zdalnej
Niniejszy regulamin stanowi wykaz podstawowych obowiązków z zakresu przestrzegania zasad ochrony danych osobowych podczas wykonywania pracy zdalnej na polecenie Pracodawcy zgodnie z przepisami RODO dla:
- Pracowników
- Współpracowników
- Pracowników podmiotów trzecich, posiadających dostęp do danych osobowych
Każda z w/w osób powinna zapoznać się z poniższym regulaminem oraz zobowiązać się do stosowania zasad w nim zawartych
1. Regulamin określa zasady wykonywania pracy zdalnej zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych
2. Stosowane w Regulaminie pojęcie "Pracownik" należy rozumieć jako Osobę zatrudnioną w formie etatu, kontraktu, umowy cywilnoprawej, osobę fizyczną prowadzącą własną działalność gospodarczą z dostępem do zasobów sprzętowych i informacyjnych Pracodawcy. Pojęcie "Pracodawca" należy rozumieć jako Pracodawcę w kontekście Kodeksu pracy oraz Zleceniodawcę usług
1. Zasady bezpiecznego użytkowania sprzętu IT przeznaczonego do pracy zdalnej
- Użytkownik odpowiada za zabezpieczenie sprzętu IT (laptop, tablet, smartfon) przed zniszczeniem, uszkodzeniem, utratą oraz kradzieżą
- Użytkownik zobowiązany jest do przechowywania danych osobowych związanych z wykonywaniem zadań służbowych na zaszyfrowanych dyskach, partycjach, kartach pamięci zamontowanych w sprzęcie IT
- Użytkownik zobowiązany jest do zabezpieczenia dostępu do sprzętu IT, nośników (dysków przenośnych, pendrive, CD, DVD, kart typu flash) oraz danych osobowych na nich zawartych przed osobami postronnymi oraz domownikami
- Użytkownik zobowiązany jest do bezpiecznego przewożenia sprzętu IT (bagażnik samochodu, torba na laptop)
- Zakazane jest wynoszenie niezaszyfrowanych nośników z zapisanymi danymi osobowymi poza siedzibę Pracodawcy
- Dane osobowe przechowywane na nośnikach (dyskach przenośnych, pendrive, CD, DVD, kartach typu flash) poza siedzibą Pracodawcy muszą być zaszyfrowane.
- Zakazane jest kopiowanie/zapisywanie danych osobowych związanych z wykonywaniem zadań służbowych na niezabezpieczone prywatne nośniki zewnętrzne
- Pliki z danym osobowymi przechowywane na niezabezpieczonych nośnikach na sprzęcie IT firmowym lub prywatnym powinny być zabezpieczone hasłem (hasłowanie plików typu office, hasłowanie plików spakowanych w formatach 7zip, Winrar, Winzip)
- Przy wykorzystaniu sieci publicznej, użytkownik zobowiązuje się do stosowania zabezpieczonego przed podsłuchem połączenia zdalnego (VPN, SSL)
- W przypadku pracy terminalowej, użytkownik zobowiązany jest do pracy z użyciem pulpitu zdalnego
- Dostęp do domowej sieci WiFi powinien być zabezpieczony hasłem
- Rekomendowana jest zmiana hasła i loginu dostępowego do routera
- Sprzęt IT powinien być zabezpieczony aktywnym firewallem
- Aktywny program antywirusowy
- Automatyczne blokowanie sprzętu IT po dłuższym braku aktywności
- Praca na koncie z uprawnieniami niższymi niż administracyjne
- Aplikacje do transferu danych powinny być uzgodnione z informatykiem a dostęp do ich poprzez uwierzytelnienie
2. Zarządzanie uprawnieniami
- Każdy użytkownik programów i systemu operacyjnego zobowiązany jest do pracy na własnym koncie.
- Zabronione jest udostępnianie konta innemu użytkownikowi
- Użytkownik nie może zmieniać swoich uprawnień bez konsultacji z przełożonym
- Użytkownik komputera oraz programów rozpoczyna i kończy pracę logowaniem i wylogowaniem się
- Użytkownik przed tymczasowym odejściem od komputera musi włączyć wygaszacz ekranu zabezpieczony hasłem (np. z użyciem kombinacji klawiszy WINDOWS + L) lub wylogować się z systemu bądź z programu
- Zabrania się uruchamiania jakiejkolwiek aplikacji lub programu na prośbę innej osoby, o ile nie została ona zweryfikowana jako pracownik (działu informatyki, przełożony). Dotyczy to zwłaszcza programów przesłanych za pomocą poczty elektronicznej lub wskazanych w formie hiperlinku
- Po zakończeniu pracy, użytkownik zobowiązany jest wylogować się z systemu informatycznego oraz zabezpieczyć nośniki elektroniczne, magnetyczne i optyczne na których znajdują się dane osobowe
3. Zabezpieczenie dokumentacji papierowej
- Pracownik jest zobowiązany do przechowywania dokumentacji papierowej zawierającej dane osobowe w sposób uniemożliwiający dostęp osobom postronnym, nieupoważnionym, domownikom, np. przechowując je w zamykanych na klucz szafach, biurkach, sejfach
- Zabrania się pozostawiania dokumentów w miejscach dostępnych dla osób postronnych do których mogłyby mieć wgląd
- Zabrania się wyrzucania niezniszczonych dokumentów na śmietnik
- Należy zapewnić bezpieczne przewożenie dokumentacji papierowej np. w teczkach, aktówkach, plecakach w celu zabezpieczenia ich przed zagubieniem i kradzieżą
4. Zasady korzystania z internetu
- Zabrania się instalowania na sprzęcie IT programów i aplikacji (pobieranych z internetu lub instalowanych z nośników) bez konsultacji z informatykiem / przełożonym
- Użytkownik ponosi odpowiedzialność za szkody spowodowane przez samowolną instalację oprogramowania
- Zabrania się wchodzenia na strony z nielegalnym oprogramowaniem, pobierania i instalacji takiego oprogramowania
- W przypadku pracy w aplikacjach webowych zabrania się użycia opcji autouzupełniania formularzy i zapamiętywania haseł
5. Zasady korzystania z poczty elektronicznej
- Pliki zawierające dane osobowe (np. w formacie Word, Excel, Pdf lub spakowane np. w formacie zip, rar) przed wysłaniem ich do osób trzecich powinny być zabezpieczone hasłem, które powinno być przekazane do odbiorcy telefonicznie lub SMS
- W przypadku zabezpieczenia plików hasłem, obowiązuje minimum (np. 8) znaków: duże i małe litery i cyfry lub znaki specjalne
- Użytkownicy powinni zwracać szczególną uwagę na poprawność adresu odbiorcy poczty
- WAŻNE: Nie otwierać załączników poczty pochodzącej z egzotycznych/ nietypowych domen
- WAŻNE: Nie wolno „klikać” na hiperlinki w podejrzanej poczcie, gdyż grozi to zainfekowaniem komputera a nawet całej sieci
- WAŻNE: Nie wolno wprowadzać loginów i haseł do formularzy zawartych w poczcie, gdyż mogą to być próby wyłudzenia danych dostępowych, czyli tzw. phishingu (mail przesłany rzekomo z naszego banku z opcją zalogowania się, mail przesłany rzekomo przez Google z komunikatem o próbie włamania do naszej poczty i sugestią do zalogowania się do panelu umieszczonego w treści maila)
- Należy zgłaszać informatykowi przypadki podejrzanych maili, plików w mailach, prób wyłudzeń, kontaktów podejrzanych osób w kontekście dostępu do danych
- Podczas wysyłania maili do wielu adresatów jednocześnie, należy użyć metody „Ukryte do wiadomości – UDW”. Zabronione jest rozsyłanie maili do wielu adresatów z użyciem opcji „Do wiadomości”!
- Użytkownicy powinni okresowo usuwać niepotrzebne maile lub przenosić do archiwizacji
- Zakazuje się wysyłania korespondencji służbowej na prywatne skrzynki pocztowe pracowników lub innych osób
6. Skrócona instrukcja postępowania w przypadku naruszenia ochrony danych osobowych
- Każdy pracownik zobowiązany jest do powiadomienia Pracodawcy w przypadku stwierdzenia lub podejrzenia naruszenia ochrony danych osobowych
- Do incydentów wymagających powiadomienia, należą:
- zdarzenia losowe zewnętrzne (utrata zasilania, utrata łączności)
- zdarzenia losowe wewnętrzne (awarie serwera, komputerów, twardych dysków, oprogramowania, pomyłki użytkowników, utrata / zagubienie danych)
- umyślne incydenty (włamanie do systemu informatycznego lub pomieszczeń, kradzież danych/sprzętu, wyciek informacji, ujawnienie danych osobom nieupoważnionym, nieświadome zniszczenie dokumentów/danych, działanie wirusów i innego szkodliwego oprogramowania)
- telefoniczne próby wyłudzenia danych osobowych
- kradzież, zagubienie komputerów lub CD, DVD, dysków przenośnych, pendrive z danymi osobowymi
- maile zachęcające do ujawnienia identyfikatora i/lub hasła,
- pojawienie się wirusa komputerowego lub niestandardowe zachowanie komputerów
7. Obowiązek zachowania poufności i ochrony danych osobowych
- Każdy Pracownik dopuszczony do pracy zdalnej jest zobowiązany do jej wykonywania w miejscu zamieszkania lub innym uzgodnionym miejscu z Pracodawcą
- Pracownik jest zobowiązany do wykonywania pracy zgodnie z zakresem obowiązków oraz przetwarzania danych osobowych wyłącznie w celu i zakresie powierzonych jej zadań
- Pracownik jest zobowiązany do potwierdzania obecności w pracy w sposób określony przez Pracodawcę
- Pracownik jest zobowiązany do zachowania w tajemnicy danych osobowych do których ma dostęp
- Pracownik jest zobowiązany do niewykorzystywania danych osobowych w celach niezgodnych z zakresem i celem powierzonych jej zadań
- Pracownik jest zobowiązany do zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych
- Zabrania się przekazywania bezpośrednio lub przez telefon danych osobowych osobom nieupoważnionym lub osobom których tożsamości nie można zweryfikować lub osobom podejrzanym o fałszowanie tożsamości
- Zabrania się przekazywania lub ujawniania danych osobom lub instytucjom, które nie mogą wykazać się podstawą prawną do dostępu do takich danych
- Każda z osób dopuszczonych do przetwarzania danych osobowych jest zobowiązana do zabezpieczenia danych osobowych przed przypadkowym lub niezgodnym z prawem zniszczeniem, utratą, modyfikacją, nieuprawnionym ujawnieniem, nieuprawnionym dostępem do danych osobowych oraz przetwarzaniem
- Zabrania się pracy zdalnej w miejscach publicznych, stwarzających ryzyko wglądu w dane osobowe przez osoby postronne
- Pracując w domu należy zapewnić, aby domownicy nie mieli wglądu w wykonywaną pracę, w szczególności poprzez właściwe ustawienie ekranu komputera oraz smartfona, a także zapewnienie pracy z dokumentami w sposób uniemożliwiający wgląd
8. Postanowienia końcowe
- Pracownik świadczy pracę zdalną wyłącznie po przekazaniu przez pracodawcę lub bezpośredniego przełożonego pracownika pisemnego lub elektronicznego polecenia wykonywania pracy zdalnej
- Czas wykonywania pracy zdalnej powinien jest określony w poleceniu Pracodawcy. Zmiana okresu pracy zdalnej może być zmieniona przez Pracodawcę a Pracownik zostanie o tym powiadomiony.
- Przed przystąpieniem do wykonywania pracy zdalnej Pracownik zapoznaje się z treścią niniejszego Regulaminu, co potwierdza pisemnym lub elektronicznym oświadczeniem. Wzór oświadczenia stanowi Załącznik nr 1 do Regulaminu
- Przypadki nieuzasadnionego zaniechania obowiązków wynikających z Regulaminu pracy zdalnej potraktowane będą jako ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych lub naruszenie zasad współpracy i może skutkować rozwiązaniem stosunku pracy lub umowy.
ZAŁĄCZNIK 1
……………………... ………………………
(imię i nazwisko) (miejscowość, data)
OŚWIADCZENIE O POUFNOŚCI PRZY WYKONYWANIU PRACY ZDALNEJ
Oświadczam, iż zapoznałam/em się z zasadami wykonywania pracy zdalnej powierzonej mi przez pracodawcę zgodnie z „Regulaminem pracy zdalnej".
W szczególności zobowiązuję się do:
- przetwarzania informacji wyłącznie w zakresie i celu przewidzianym w powierzonych przez pracodawcę zadaniach
- zachowania w tajemnicy informacji do których mam lub będę mieć dostęp w związku z wykonywaniem zadań podczas pracy zdalnej
- niewykorzystywania informacji w celach niezgodnych z zakresem i celem powierzonych zadań przez pracodawcę
- zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia sprzętu IT i systemów informatycznych wykorzystywanych do pracy zdalnej
- ochrony danych osobowych przed przypadkowym lub niezgodnym z prawem zniszczeniem, utratą, modyfikacją danych osobowych, nieuprawnionym ujawnieniem danych osobowych, nieuprawnionym dostępem do danych osobowych oraz przetwarzaniem
- niedopuszczania do komputera, telefonu i innych nośników przekazanych mi przez Pracodawcę oraz informacji w nich zawartych, w tym danych osobowych, domowników oraz innych osób trzecich
- zwrócić powierzone mi nośniki wraz z kompletnymi danymi na każde żądanie Pracodawcy
Przyjmuję do wiadomości, iż postępowanie sprzeczne z powyższymi zobowiązaniami może być uznane przez pracodawcę za naruszenie przepisów Rozporządzenia o ochronie danych UE z dnia 27 kwietnia 2016 r. (RODO) oraz Ustawy o Ochronie Danych Osobowych
……………………….
podpis oświadczającego